مزه زندگی

بزرگ شدن تخمدان همراه با خونریزی غیرطبیعی از علائم هشدار دهنده كيست تخمدان است

1395/6/5 16:14
نویسنده : محمدرضا
82 بازدید
اشتراک گذاری

یک متخصص، جراح زنان و فلوشیپ انکولوژی زنان در یزد گفت: بزرگ شدن تخمدان و تغییر اندازه همراه با خونریزی غیر طبیعی علائم هشدار دهنده كيست تخمدان است و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه يزد، دکتر مژگان کریمی با بيان اينكه کیست در هر سنی از دوران جنینی تا اواخر سنین رخ مي‌دهد اظهار كرد: تشخيص كيست به وسيله شرح حال، معاینه فیزیکی و سونوگرافی صورت مي‌پذيرد.

وی دو طرفه بودن کیست، وجود تغییرات سونوگرافی داخل کیست، افزايش ضخامت کیست، وجود مایع داخل شکم را از علائم بدخیمی کیست تخمدان دانست و افزود: کیست خوش خیم و ساده جداری نازک و یک طرفه دارد.

وی ادامه داد: توجه به سابقه خانوادگی سرطان پستان و تخمدان نکته مهم در برخورد با فردی است که دچار کیست شده می‌باشد به اين صورت كه اگر فردی سابقه خانوادگی داشته باشد توجه بیشتر در تشخیص به موقع بدخیم تخمدان در فرد وجود دارد.

دكتر كريمي خاطرنشان كرد: فردی که در اواسط سیکل قاعدگی به همراه کیست، درد دارد این کیست خوش خیم است و جای نگرانی نیست. 

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد بیان کرد: اگر فردی به طور ناگهانی به واسطه کیست تخمدان دچار درد ناگهانی و تهوع و استفراغ شود به نظر می رسد علت این درد ناگهانی پیچ خوردن تخمدان یا تغییرات میون در رحم یا پارگی کیست است.

وی افزود: اگر فردی همراه با کیست درد و تب داشته باشد علت این تغییرات بیشتر التهاب و عفونت داخل گلخانه است و خود کیست به تنهایی سبب تب نمی‌شود.

این جراح و متخصص زنان ادامه داد: وضعیت خونریزي قاعدگی در فردی که دچار توده تخمدان است باید مورد توجه قرار گیرد چرا كه فردي كه قاعدگی اخیرش عقب افتاده و دچار توده تخمدان است به نظر می رسد علت این کیست حاملگی خارج از رحم است.

وی بيان كرد: شخصي كه دچار خونریزی بعد از یائسگی می‌شود دچار کیست تخمدان است و می‌توان به دلیل سرطان لوله رحم دچار کیست شده باشد كه خوشبختانه این علامت شایع نیست.

دکتر کریمی گفت: بعضی از سرطان‌های تخمدان با خونریزی غیر طبیعی قاعدگی همراه است و توجه به این علائم در تشخیص به موقع سرطان کمک می‌کند.

اين متخصص، جراح زنان و فلوشیپ انکولوژی زنان گفت: در صورتي كه فردی دچار علائم گوارشی به همراه کیست شود می‌تواند به دنبال آن سرطان تخمدان ایجاد شود اما معمولا علائم گوارش همراه با کیست نیست و معمولا التهاب روده یا دیورتیکولیت عامل ایجاد در این تغییرات است.

وی افزود: علائم ادراری هم به ندرت ممکن است با بدخيمی تخمدان دیده شود تا اینجا به نتیجه می رسیم کیست تخمدان علامت مشخصی ندارد.

این فلوشیپ انکولوژی زنان ادامه داد: اگر زنی دچار توده تخمدان است حتما پستان‌ها را مورد معاینه قرار دهد چرا كه تخمدان جزء محل شایع سرطان پستان است. به همین جهت توصیه می‌شود از سنین حدود 18 تا 20 سالگی سینه‌ها ماهانه بعد از اتمام خونریزی معاینه شود و هرگونه تغییری سریعا گزارش شود.

وی افزود: اندازه تخمدان در تشخیص کیست اهمیت دارد قبل از یائسگی 5/1×5/3 و طی دو تا 5 سال اندازه کمتر می شود و به 5/0×7/0×5/1 سانتیمتر می‌رسد.

وی تصریح کرد: خیلی از زنان با عدم تخمک گذاری دچار کیست ریز می‌شوند و این سندرم تخمدان یائسگی است به اين معنا كه غیر از تخمدان حاوی کیست ریز، علائم دیگر رشد مردانه، قاعدگی غیر طبیعی و چاقی و نازایی است.

وی خاطر نشان کرد: بزرگ شدن تخمدان و تغییر اندازه همراه با خونریزی غیر طبیعی علائم هشدار دهنده است و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: کیست‌های فولیکولي شایع در خانم‌ها دیده می‌شود معمولا یک طرفه هستند و جدار نازک و سطح 8 تا 10 سانتیمتر دارند.

دکتر کریمی بیان کرد: در سنین بعد از یائسگی هر نوع کیست تخمدان مهم است و باید بیشتر بررسی شود و در برخورد با کیست تخمدان بسته به سن و معاینه توسط پزشک و سونوگرافی تصمیم گیری می شود.

وی گفت: علائم ناشی از پارگی پیچ خوردن به بیمار هشدار داده می شود چرا که پیچ خوردن تخمدان باعث صدمه به تخمدان و از بین رفتن عملکرد می‌شود. 

این متخصص و جراح زنان در پایان متذكر شد: به رژیم غذایی در کیست باید توجه کرد و رژیمی که حاوی پروتئین و هیدرات و چربی کمتر که باعث کم شدن وزن می‌شود اهمیت داد.

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به مزه زندگی می باشد